Wie gebruikt de 45 km/u scootmobiel écht?
De realiteit is helder: de gemiddelde bestuurder van een 45 km/u scootmobiel is 55 jaar of ouder. Dit blijkt uit verzekeringsdata van de grootste verzekeraar van dit type voertuig.Deze bestuurders hebben mobiliteitsbeperkingen en zijn afhankelijk van hun scootmobiel om zelfstandig te blijven:- Zelf boodschappen doen
- Familie bezoeken
- Naar afspraken reizen
- Niet afhankelijk zijn van vervoer door anderen of regiotaxi
Waarom jongeren deze voertuigen juist niet kiezen
Het idee dat jongeren massaal overstappen op 45 km/u scootmobielen klopt niet en is om meerdere redenen onlogisch:1. Stigma en uitstraling
De meeste jongeren willen niet gezien worden op een scootmobiel met stoel en rugleuning. Zelfs mensen met beperkingen geven aan dat ze dit type uiterlijk stigmatiserend vinden.2. Kosten
- Fatbike: ± €900 – €1.300
- Forty-5: vanaf €5.000
3. Gebruikservaring en veiligheid
Veel ongelukken met scootmobielen komen voor bij modellen met de zogeheten flipper- of W-bediening, waarbij knijpen gasgeven is. Dit reflex-mechanisme is verwarrend voor ouderen.De Forty-5 werkt anders en is juist ontwikkeld om veilig en stabiel te rijden.Misverstanden over veiligheid
Het beeld dat bestuurders van deze voertuigen “onbeheerst rondscheuren” is onterecht. Bestuurders:- Hebben een fysieke beperking, niet een mentale
- Rijden meestal rustig en voorspelbaar
- Zijn blij dat ze mobiel kunnen zijn
Conclusie
Het frame dat de 45 km/u scootmobiel de nieuwe fatbike van jongeren zou zijn, mist elke basis in realiteit.Feiten:
- Gemiddelde gebruiker is 55+
- Instapprijs vanaf €5.000
- Ontwikkeld voor zelfstandigheid van mensen met mobiliteitsbeperkingen
- Vrijwel geen incidenten of overlast
- Jeugd wil hier niet op rijden vanwege uitstraling en kosten



